Počet “chytrých vozíků” Toyota stále narůstá

Zákazníci pečlivě pracují se svými flotilami

Uživatelé manipulační techniky Toyota jsou přesvědčeni o velkém potenciálu úspor provozních nákladů, který jim mohou pomoci odhalit pokročilé analytické moduly v rámci fleet managementu I_Site. V ČR máme systém aktivní na téměř 4 000 vozících a držíme již dlouhé měsíce první místo v rámci evropské skupiny TMH v poměrném pokrytí flotily operující na trhu.

Z uvedených faktů vyplývá nadprůměrný zájem uživatelů v ČR o nástroje, které jim umožní sledovat, jak jejich flotily vozíků pracují. Široké rozšíření systému je také klíčové pro propojení se servisní platformou T-Stream, která je v již v druhé fázi reálného testování. Toto propojení bude znamenat malou revoluci v provádění servisních zakázek. Vzdálená diagnostika, prediktivní servis a účinnější prevence zvýší efektivnost servisu a zkrátí ještě více reakční doby i objednávání náhradních dílů.

Petr Panáček, manažer telematiky, poradenství & tréninku, v následujících odpovědích prezentuje důvody úspěchu systému I_Site, okolnosti, které ho nejvíce překvapily i nové funkce, na které se mohou uživatelé již těšit.

Patříme stabilně do Top 10 zemí dokonce v celosvětovém měřítku TMH, pokud se zaměříme na nové a nově připojené vozíky. Jaká čísla dosahujeme u tohoto ukazatele?​

80 % vozíků dodaných na trh od 1.10.2018 má instalovaný a aktivní systém I_Site, který je možné využívat pro obecnou správu řidičů, vozíků ve flotile a další administrativní kroky. Jiné prvenství držíme i u aktivního využívání nadstavbových analytických nástrojů fleet managementu mezi zákazníky. U více než 53 % strojů naši zákazníci sledují moduly podrobně monitorující například kolize vozíků, práci s bateriemi, výkonové charakteristiky strojů i řidičů, využití jednotlivých vozíků ve flotile a podobně. V roce 2015 jsme měli pouze pár set aktivních vozíků, nyní je zájem mnohonásobný.

Čím si vysvětluješ enormní zájem o I_Site právě v České republice?​

Přičítám to v první řadě zákaznicky orientovanému praktickému využití a vysoké kvalitě systému I_Site, která se potkává s vysokou poptávkou zákazníků, a to i firem s menšími flotilami. Pomáhá nám, že se jedná o standardní výbavu našich elektrických skladových vozíků, řešíme tuto problematiku již v rámci výběrových řízení, máme dobré reference a mnoho zapálených uživatelů, kteří nám pomáhají systém svými požadavky dále vylepšovat. V druhé řadě je to však také profesionálním přístupem a uplatněním zkušeností podpůrného týmu, který pro I_Site v rámci oddělení Logistics Solutions v Toyotě pracuje, i nadšením obchodních poradců, který v tento skvělý produkt věří a umí zákazníkovi dobře vysvětlit všechny přínosy. Pochopení výhod, ale i nutnosti určitého nasazení a času na straně zákazníka při sběru dat a jejich vyhodnocování, je vždy důležité. Pak již nic nebrání oboustranně výhodné dohodě o spolupráci.

Každého zákazníka soustavně podporujeme, scházíme se na tzv. vyhodnocovacích schůzkách, pomáháme mu s optimalizací jeho flotily v celém průběhu kontraktu, umíme poradit a dokážeme uplatnit zkušenosti z jiných aplikací, což je pro zákazníky velmi cenné. V kurzu jsou momentálně hlavně bezpečnostní moduly, bateriový management, ale v zásadě i vše ostatní, co může pomoci omezit zbytečné neproduktivní výdaje, a co umí I_Site zabezpečit.

Získejte na 6 měsíců analýzu zdarma

Testujte do 30. 9. 2020 s nákupem nové hnané skladové techniky Toyota.

Máme méně zodpovědné řidiče, na které platí až důkazy ze systému? Dělají více chyb, které stojí zákazníky hodně peněz?

Ano. Jedním z důležitých parametrů je sledování kolizí nebo monitoring správného nabíjení baterií. Tady jsou přínosy systému vidět prakticky okamžitě a dají se i finančně vyčíslit. Osvědčil se nám systém jednoduché nástěnky v kombinaci se soutěživostí zaměstnanců. V japonských firmách preferují přímé zobrazování počtů nárazů, produktivity nebo péče o baterie přímo v reálném čase na velkých přehledných obrazovkách, aby řidiči mohli své výsledky neustále konzultovat. V ostatních společnostech vyvěšují jednou denně nebo týdně žebříčky nejlepších řidičů i největších hříšníků. Ty s nejnižší nárazovostí a nejlepší produktivitou v každé směně veřejně odměňují. Pozitivní příklad i určitá rozumná míra skandalizace je dobrou motivací pro ostatní. Zákazníkům vždy doporučujeme, aby nepoužívali systém Toyota I_Site jen jako bič, přestože mohou, ale jako motivační nástroj na základě výsledků těch nejlepších. Jako důkaz, že je možné s vozíkem pracovat bezpečně, a přitom velmi efektivně.

Doporučil bys I_Site i uživatelům menšího počtu vozíků?​

Sám jsem docela překvapen širokým záběrem zákazníků, které náš systém oslovil. Očekával jsem, že bude zajímavý pouze pro uživatele větší flotily vozíků, například 10 a více kusů. Dnes mohu říci, že z našeho celkového počtu aktivních strojů tvoří více než 40 % zákazníci s méně než 10 stroji. Tito zákazníci nepotřebují až tak poradenské služby, ale díky I_Site mají výkon menší flotily zcela pod kontrolou. Dříve pro ně bylo řízení provozu manipulační techniky pouze pocitovou záležitostí, dnes pracují více analyticky na základě přesných dat a s moderními nástroji.

Telematika je již delší dobu u elektrických skladových vozíků ve standardu. Jaké jsou plány ohledně čelních vozíků?​

Toyota má v Evropě vysoké ambice v oblasti telematiky na vozících. Z výrobního závodu pro skladovou techniku již žádný vozík bez výbavy tímto systémem neodejde, pro ostatní dva závody v Bologni a v Ancenis je tento přístup v přípravě. Je jen otázkou času, kdy i všechny čelní vozíky budou systémem I_Site vybaveny standardně. Každý zákazník se pak může jen svobodně rozhodnout, odkdy bude systém využívat. Aktivaci je možné dohodnout již během uzavírání smlouvy, a tedy od prvního dne od dodání vozíku, nebo snadno kdykoli v průběhu jeho nasazení. Ale i nyní je instalace hardwaru a zprovoznění systému na vozíku, který z výroby vybaven není, relativně rychlá. Servisní technik ji zvládne během několika hodin. Učinit z vozíku Toyota “chytrý vozík” je velmi snadné. Navíc I_Site bez problémů pracuje i na konkurenčních strojích.

Petr Panáček

Petr Panáček

Manažer poradenství a tréninku
Ve firmě od roku 2012 na pozici podpory pro pronájem vozíků. Aktuálně má na starosti Fleet management I_Site, řešení pro bezpečnost provozu zákazníka a školení operátorů manipulační techniky. Ve volném čase se věnuje sportu (fotbal, lyže, skialpinismus, kolo) a rodině, spolu s prácí na zahradě.
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.