Vychystávání pneumatik ve velkém stylu

Klíčovým prvkem řešení v DC v Kunicích je upravená verze vozíku BT Optio OME120HW s dlouhými vidlicemi a s průchozí kabinou pro dvě Euro palety na šířku za sebou. Vedle několika tisíc skladovaných položek náhradních dílů, autodílů, autokosmetiky a podobného sortimentu slouží DC hlavně jako centrální sklad pneumatik.

Pohodlné a bezpečné vychystávání z klecí

Vozík BT Optio OME120HW s nosností 700 kg je konstruován tak, že šasi vozíku a kabina jsou v přesném zákrytu, v jedné přímce, a obsluha tedy může manévrovat v těsné blízkosti sestavy klecí, v kterých jsou uskladněný pneumatiky. Výhodou klecí je fakt, že zboží je v nich volně ložené, vyskládané obvykle do stromečků, takže žádná pneumatika nemůže přesahovat půdorys klece. Vozík si tedy od přesně vyrovnaného stohů klecí musí zachovat jen minimální bezpečný odstup, protože nehrozí, že by zavadil o vyčnívající pneumatiku. Obsluha dosáhne pohodlně i do zadní části klece.

Obsluha zastaví vozík na příslušné pozici, projde na palety chráněná bezpečnostním rámem ze všech čtyř stran a pohodlně vychystá příslušný typ pneumatiky. Michal Janovský, vedoucí skladu LKQ CZ, uvádí podrobnosti:

“Kabinu zvedne obsluha jen do takové výšky, aby pohodlně dosáhla na uskladněné pneumatiky a bez větší námahy je naložila přes ochranný rám kabiny. Předchozí řešení nabízelo nižší dosah do stran, obsluha musela častěji popojíždět, pokud se z jedné klece vychystávalo více kusů, což bylo náročnější pro obsluhu a celý proces to prodlužovalo. Nominální nosnost standardního vozíku 1 200 kg je díky úpravě pro dvoupaletovou manipulaci snížena na 700 kg včetně nosiče nákladu a ochranného rámu (cca 140 kg). Na obě palety je možné naložit až 540 kg nákladu, což je při průměrné hmotnosti jedné pneumatiky 6 kg naprosto dostatečná nosnost, a to i v případě, že je spolu s pneumatikami vychystáván i další sortiment.”

Výška vychystávání až 12,1 metrů

Vozík určený pro vychystávání ve vyšších úrovních v úzkých uličkách se skvělou provozní flexibilitou.

Flexibilní logistika podle sezóny

Při vychystávání tedy nedochází k sundání celé klece, odebrání potřebného množství pneumatik a vrácení klece zpět na místo.

“Manipulaci s celou klecí při každém vychystávání jsme se pro její přece jen nižší bezpečnost chtěli vyhnout,” dodává Michal Janovský a vysvětluje logistické procesy, které musí distribuční centrum zajistit:

“Logistika pneumatik je založena na vychystávání jednoho nebo více kusů podle každodenních objednávek jednotlivých prodejních a servisních center LKQ CZ, případně sesterské společnosti Elit, která má sice také svůj vlastní distribuční sklad, ale obě firmy při zásobování svých poboček úzce spolupracují. Vychystáváme ve třísměnném provozu pro ranní, odpolední i noční závozy. Každá z poboček je zásobována minimálně jednou denně.“

Ve většině případů je v jedné kleci jeden druh pneumatiky, 56-132 kusů podle typu. Více druhů bývá jen u okrajových typů a rozměrů s minimálními zásobami. Pokud pneumatiky v kleci dojdou, jsou již ve skladu připraveny plné záložní klece. Jestliže je ve skladovém systému měněna celá klec, manipulaci zajišťuje čelní VZV. 

“Pro zimní sezónu přicházejí pneumatiky již o prázdninách (cca 100 tisíc kusů), letní sezóna vyžaduje včasné naskladnění několika desítek tisíc kusů již v prosinci. Každoroční průtok distribučním centrem je obrovský a již několik let se stále zvyšuje. I rok 2019 by pro LKQ CZ rekordní. Na pobočkách si držíme určitou úroveň zásob pneumatik s nejvyšší obrátkou pro běžné osobní automobily, kterou zavezeme ještě před začátkem zimní (větší zásoba) nebo letní sezóny (menší zásoba) a kterou poté průběžně udržujeme nebo postupně rozpouštíme podle potřeb a obratu každé z poboček. Podle toho, v jaké fázi sezóny se nacházíme, vychystáváme tedy buď velký počet stejných pneumatik pro vytvoření předsezónní zásoby a podle obratu jednotlivých poboček je rozdělíme až “na zemi” a distribuujeme, nebo rovnou postupně vychystáváme celou objednávku jedné pobočky při jedné jízdě vychystávacího vozíku. Tu pak můžeme rovnou zabalit a odeslat podle závozových plánů (přístup obvyklý v probíhající sezóně).“

Nejběžnější a nejžádanější pneumatiky jsou uloženy v klecích na zemi a vychystávány ručně bez použití vychystávacích vozíků. K nim se dostane i vychystávač s ručním paletovým vozíkem (pracovníci bez oprávnění řídit motorový vozík) nebo s ručně vedeným elektrickým paletovým vozíkem. Modely BT Optio OME120HW jsou nasazeny výhradně pro výškové vychystávání.

"Při výběru vhodného modelu jsme se soustředili zejména na co nejmenší šířku vozíku, ale současně jsme chtěli vozík stabilní a bezpečný i při vychystávání ve výškách přes 8 metrů. BT Optio naše požadavky splnilo."

Michal Janovský, vedoucí skladu, LKQ CZ a.s.

Klíčové parametry - šířka vozíku a výdrž baterie​

“Při výběru vhodného modelu jsme se soustředili zejména na co nejmenší šířku vozíku, ale současně jsme chtěli vozík stabilní a bezpečný i při vychystávání ve výškách přes 8 metrů. Co nejužší šasi je důležité kvůli manévrování a průjezdu v úzkých uličkách, hodně zastavěných zbožím v nejvyšších špičkách. Dalším důležitým kritériem byla co nejdelší výdrž baterie. Vozíky jsou velmi vytížené, takže nemůžeme dobíjet průběžně, což vyloučilo možnost vybavit vozíky li-ionovými bateriemi. Čas ukáže, jestli nebude vhodné pořídit pro jistotu pro oba vozíky jednu náhradní baterii, zatím ji nepotřebujeme.”

“S vozíky se jezdí dobře, vejde se do nich mnohem více vychystaných pneumatik než do předchozího modelu. Další ladění výbavy (například posílení bezpečnostních prvků) vyhodnotíme po delších zkušenostech z provozu. Zatím jsme využili možnost snížit rychlost vozíku, každý řidič má svůj PIN, což vylučuje zneužití stroje, modré světlo upozorňuje jiné pracovníky na jedoucí vozík. Co se mi velmi líbí, i když to na nás samotné klade určité nároky na používání výhradně kvalitních palet, je funkce, která zablokuje zdvih kabiny, pokud vyhodnotí paletu jako křivou nebo poškozenou. Obsluha po paletách chodí ve výškách kolem 6 m a její bezpečnost je pro nás prvořadá,” uvádí na závěr Michal Janovský.

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.