Mrazírenský osud Ladislava Urbana: Přes 40 let v oboru s BT po boku

Málokdo se pohybuje ve svém oboru tak dlouho, jako Ladislav Urban, majitel společnosti Frigoexim s.r.o. z České Lípy, velkoobchodu s mraženou zeleninou, ovocem, rybami a dalšími výrobky. Ladislav Urban má zkušenosti, přehled a v oblasti mrazírenské výroby a logistiky ho nemůže už nic překvapit. Proto je pro nás velkým vyznamenáním a ohodnocením kvality našich služeb a manipulační techniky, když se už přes 40 let při své práci obklopuje elektrickými vozíky BT.

Frigoexim zahájil činnost v roce 1995 jako dovozce mražených mořských ryb, ale první praxi v mrazírenském podnikání získal Ladislav Urban mnohem dříve, ještě v dobách socialistického hospodaření. V rámci státního oborového podniku Mrazírny Praha, který zastřešoval 15 mrazírenských podniků po celém Československu (některé z nich jako samostatné jednotky existují dodnes). Ve funkci ředitele dovedl později jeden ze závodů, Litoměřické mrazírny, v polovině 90. let do privatizace, opustil ho a začal se věnovat podnikání v soukromé firmě. Frigoexim se postupně začal orientovat také na nákup a prodej mražených zeleninových a ovocných směsí, což je klíčový sortiment firmy dodnes.

Po povodních, které firmu v roce 2002 firmu málem zničily, zakoupil Frigoexim v roce 2003 v České Lípě mrazírenský objekt Českolipských mlékáren, výrobce mražených smetanových krémů, a postupně jej zrekonstruoval, zejména mrazírenské komory a mrazírenské technologie. Dnes již investuje převážně do stavby nových mrazírenských hal, zavádí moderní způsoby výroby a balení včetně robotizace tak, aby provozy splňovaly kritéria potravinářského provozu EU. V českolipském provozu jezdí také nejvíce manipulační techniky od Toyoty, včetně systému Radioshuttle od roku 2019. Na setrvalý růst objemů výroby a distribuce reaguje i flotila manipulační techniky.

“Se značkou BT jsem se potkal již za hlubokého socialismu, protože Desta nebo Balkancar, tehdy preferované značky, ručně vedené vozíky nebo retraky, natož v mrazírenské úpravě, nevyráběly. Zkušenosti byly výborné, s provedením, funkcemi, výdrží, kvalitou, tak jsem u značky zůstal až dodnes. Všechna výběrová řízení Toyota ustála a konkurenci do našich skladů nepustila. Vyhovuje nám komplexnost nabídky, a díky výborným zkušenostem se systémem Radioshuttle bereme od Toyoty i regály. Všechny stroje už dnes mají mrazírenskou úpravu. Využíváme mix elektrických vozíků pro horizontální manipulaci (ručně vedené BT Levio LWE130, 200 a LPE200) i výškové zakládání (ručně vedené zakladače BT Staxio SWE120XR a retraky BT Reflex RRE140CC, RRE200HECC). Nakládku a vykládku vykonávají čelní tříkolky Toyota Traigo různého stáří.”

Nejlépe dokáže využít prostor haly systém Radioshuttle
– Ladislav Urban, majitel společnosti FRIGOEXIM s.r.o.

Objevte poloautomatické nosiče nákladu

Mrazírenský byznys se musí dělat chytře, je totiž drahý

Frigoexim dováží zmrazené polotovary (-18 °C) po kamionech z celého světa s výjimkou Austrálie, nejvíce naporcovanou a tvarovanou zeleninu od evropských dodavatelů. Ladislav Urban rekapituluje logistické procesy firmy:

“Nyní zpracujeme a zobchodujeme 12 000 tun materiálu ročně. Palety s pytli nebo velkými kartony (oktabíny – 600 až 800 kg) vyložíme z kamionů a zaskladníme do příslušných regálových systémů. Musíme umět uskladnit velké množství dovezených surovin najednou a současně, pro zachování plynulé výroby, mít všechny suroviny v dostatečném množství neustále po ruce. Proto využíváme různé druhy regálových systémů, v kterých disponujeme zatím asi 2 000 paletových míst v několika mrazírenských komorách, po dokončení nové haly dosáhneme až na cca 3 200 paletových míst. Průměrně otočíme zásoby asi za 3 týdny. Podle požadavků výroby jsou poté suroviny vyskladněny a zaváženy k linkám, kde z nich v určitých poměrech smícháme a zabalíme různé směsi. Případně jen vytvoříme jednodruhová balení různých hmotností, 2,5 kg gastro balení pro restaurace, hotely, nemocnice nebo školní jídelny (60 %). Malá balení pro maloobchodní prodej představují asi 20 % produkce. Dodáváme částečně pod vlastní značkou Frigo nebo pod značkami retailových zákazníků. Přibližně 20 % objemů představují exportní dodávky.”

“Ihned po zabalení předáváme zboží do distribuce, kterou pro nás v tuzemsku, až na některé přímé dodávky do DC retailových řetězců, zajišťuje společnost MD logistika. Každý den pro tuzemský trh vypravujeme 2 plně naložené kamiony. Mrazírenská logistika stojí hodně peněz. Dříve jsme si rozvozy zajišťovali vlastními silami, ale neměli jsme dostatečnou distribuční síť. Outsoursing byl výborným krokem v historii firmy, který vedl k výraznému nárůstu obratu. Oddělili jsme obě činnosti od sebe – výrobu a obchod na jedné i distribuci na druhé straně nyní zajišťují profesionálové. Jiní profesionálové se zase dlouhodobě skvěle starají o manipulační techniku a regálové systémy.”

FAKTA A ČÍSLA

Efektivní Radioshuttle - premiant mezi regálovými systémy

Zkušenosti Ladislava Urbana s výrobou i podpůrnou logistikou se projevují i v unikátní kombinaci využitých regálových systémů, zejména pro vysokohustotní skladování. Podle typu uskladněných surovin a jejich obrátkovosti jsou využity klasické paletové regály, pojízdné regály, spádové regály, ale hlavně systém Radioshuttle, který slouží pro uskladnění největších objemů rychloobrátkového sortimentu. Umí dokonale odhadnout budoucí potřeby, a podle toho plánovat nákupy a investice:

“Výběr optimálního řešení je veden jasnou snahou využít co nejvíce zamražovaného prostoru pro uskladnění zboží a současně dosáhnout takového přístupu ke každé paletě, který je pro kontinuální výrobu nutný. Regálový tunel Radioshuttle má netradičně uličku uprostřed, nikoli na kraji systému. Kanál je tak rozdělen na 9 a 11 palet, což zvyšuje flexibilitu systému, protože v každém tunelu může být uskladněn jen jeden druh suroviny. Zvolené regály patří většinou k variantám vysokohustotního skladování, které zvyšují procento využití disponibilních prostor a umožňují nasadit menší počet manipulačních vozíků. Nejlépe dokáže využít prostor právě Radioshuttle,” uzavírá Ladislav Urban.

Zaujala Vás případová studie?

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.