Až 300 000 položek denně: E-commerce pracuje s velkými čísly

Společnost ECOLOGISTICS s.r.o. byla založena v roce 2017 pro obsluhu e-commerce byznysu. Začala s jednou skladovou halou o rozloze 8 000 m2 a během krátké doby dosáhla úctyhodného rozvoje. Svoji kapacitu rozšířila během dvou let téměř na čtyřnásobek na současných 30 000 m2 ve třech halách v Jenči a v Dobrovízi. Manipulace a vychystávání se opírá o třicítku VNA strojů z portfolia Toyoty – BT Optio OME100H a BT Vector VCE150A.

NADPIS

ECOLOGISTICS, dceřiná společnost firmy Good Cang, největšího čínského logistického providera s pobočkami na všech kontinentech, zajišťuje skladování, vychystávání, balení a distribuci zásilek zákazníkům převážně čínských e-shopů, které své zboží prodávají prostřednictvím Amazonu, eBay a dalších e-commerce platforem. Roman Havelka, Logistics Manager, přibližuje detaily o logistickém zázemí firmy i kritéria a požadavky, které rozhodovaly výběrová řízení pro tak náročnou aplikaci ve prospěch Toyoty:

“Manipulace v obřích halách naplněných neskutečným sortimentem několika set tisíc položek, jejichž struktura tvoří živý a proměnlivý organismus, je postavena na strojích, kterým stačí velice úzká ulička pouhých 3,10 m. V každém ze tří skladů pracují 2 kusy systémového vozíku BT Vector VCE150A, který manipuluje s celými paletami. Doplňují hlavní sílu, kterou představují vychystávací vozíky BT Optio OME100H (celkem 24 kusů), které zvládnou vychystávání i v těch nejvyšších úrovních a musí zvládnout až 300 000 položek denně. Vyhodnotili jsme si vozíky BT Optio jako optimální stroj pro tak široký a rozměrově i hmotnostně různorodý sortiment, který skladujeme. Alternativou bylo například umístění zboží v patrech spojených výtahy, pikování pomocí ručních vozíků a transport položek pomocí válečkových drah k balení a expedici.”

“Klasické špičky o Vánocích, Velikonocích a dalších svátcích představují pro lidi i stroje největší zápřah. Vánoční obratové křivky začínají růst už v září. Denně vyřídíme 250 až 300 tisíc objednávek a každé 4 hodiny vypravujeme 1 kontejner se zásilkami do centrálního hubu některé ze zásilkových společností, které doručí zásilku konečnému spotřebiteli. Z 99 % jde o adresy v západní Evropě, malá část zásilek putuje do ČR nebo na Slovensko. K běžným zásilkám je nutné připočítat reklamace. Byť jde jen o promile z uvedených denních objemů, jde o další tisíce zásilek, které je potřeba odbavit. Reklamace a vrácené zásilky tak se zpožděním vytvářejí další náročné období navazující na prodejní špičky.”

Zvládnuté špičky i bez posilování flotily

Některé firmy ve špičkách posilují vlastní flotily cíleným krátkodobým pronájmem. Roman Havelka má flotilu nastavenou tak, že krátkodobý pronájem nepotřebuje. Má proto dva důvody:

“Vím, že Toyota má procesy spojené s krátkodobým pronájmem dokonale propracované, ale nevyužíváme tuto službu ani v období nejdramatičtějších špiček. Jsme na ně díky promyšlené organizaci interních procesů i z hlediska nastavení flotily dobře připraveni. Provozujeme velmi specifické a téměř na míru vyrobené stroje BT Vector VCE150A a BT Optio OME100H pro uličky jen 3,10 m široké, které nemusí být k dispozici ani v těch největších pronájemních flotilách a je téměř nemožné sehnat je ze dne na den. Naše mateřská společnost se snaží velmi podrobně predikovat budoucí vývoj a plánovat logistiku včetně mnoha špiček i s ročním předstihem. Ještě se nám nestalo, že by nám stroj chyběl. Vozíky jsou vybaveny standardními olověnými bateriemi, protože ve špičkách pracují bez přestávek, odpočívají jen lidé. Za všech okolností stíháme dobíjet. Vedoucí skladu si využití strojů bedlivě hlídají.”

FAKTA A ČÍSLA

I_Site pomáhá řídit tým řidičů

Kromě sledování využití flotily Roman Havelka také neustále počítá s chybujícím lidským faktorem, proto pravidelně pracuje s daty ze systému správy flotily I_Site:

“I_Site je výborná a přínosná věc, využívám všechno. Správu provozu, sleduji nabíjení baterií, díky nárazům vím o všech kolizích, kdy k nim došlo a kdo je spáchal. Každý řidič se striktně přihlašuje svým kódem. Využíval jsem funkci zpomalení stroje při těžších nárazech, která mi pomohla odstranit nejhorší prohřešky, ale budu ji muset znovu aktivovat, protože se nehody opět množí, je stále těžší přinutit řidiče k dodržování pravidel, vymýšlí si, svádějí vinu na chování stroje. Neuvědomují si, že I_Site i servisní technik jsou schopni příčiny nebo zavinění dohledat. Okamžitá informace má pro mě cenu zlata. Řidiči si myslí, že když stroj vypnou a odejdou, jsou z obliga.”

Když se řekne Toyota, jsou pro mě na prvním místě její lidé a jejich osobní přístup, nikoli technika, byť šikovná a velmi kvalitní.
– Roman Havelka, Logistics Manager, ECOLOGISTICS, s.r.o.

Lidé i VNA stroje, převažují misky vah na stranu Toyoty

“Vypsali jsme postupně několik výběrových řízení na vybavení jednotlivých hal. V každém dokázala zvítězit Toyota. Má kromě I_Site i další výhody, které ji posunují před ostatní. Rozdíly mezi hlavními konkurenty jsou v technických věcech setřené, ale u určitých modelů stále existují. Systémový vozík BT Vector je jedním z nich. Kloubové řešení je unikátní a bylo velkým plusem při výběrovém řízení. Stroj je rychlejší, hbitější a výkonnější. Navíc potřebuje menší prostor pro manévrování. Zaslouží si u nás být, kdykoli nastaly nějaké problémy, dokázali jsme je společně vyřešit – alokovat technika, který funguje v podstatě jako poloresident a je v dosahu, zkrátit reakční doby. Spolehlivý a vstřícný servis je tak dalším kamínkem do skládačky, proč kontrakt vždy nakonec vyhrála Toyota. Ostatní tři nejvážnější konkurenti se nedokázali prosadit.”

“Ale když se řekne Toyota, jsou pro mě na prvním místě její lidé a jejich osobní přístup, nikoli technika, byť šikovná a velmi kvalitní. Kvalita práce servisního technika Patrika Hradského a osobní zaujetí obchodníka Pavla Poura je pro mě zárukou dobré péče. V tom je Toyota v tuhle chvíli jednička. Tak prozákaznické nastavení, jaké má Pavel Pour, jsem ještě nezažil. Ví naprosto jasně o čem mluví, co nabízí. Umí navodit win-win situaci. Patrik Hradský se chce stále zlepšovat ve všech činnostech, které pro nás dělá. Zabývá se každou poruchou, každým problémem do detailu, aby se neopakoval. Jde mu o víc než o fakturaci zákazníkovi. Toyota sama chce být stále lepší. Její péče a zájem nekončí prodanými vozíky. To je pro mě zásadní, a u Toyoty to funguje,” dodává na závěr Roman Havelka.

Zaujala Vás případová studie?

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.