František Mikeš převzal začátkem února vedení obchodního týmu společnosti Toyota Material Handling CZ s.r.o. a stal se členem užšího vedení společnosti. Řídí týmy obchodu, marketingu a produktového managementu. Při příležitosti prvníno on-line vydání magazínu T-Way jsme Františkovi položili pár otázek:
Ano, to je pravda, mé pracovní zkušenosti jsou z různých segmentů jak trhu, tak i disciplín v rámci fungování byznysu, nebo chcete-li jednotlivých firem. Podle mého názoru, ze systémového podhledu, jsou jednotlivé disciplíny podnikání velmi podobné co do funkce a principů fungování, jiní jsou samozřejmě lidé a jejich znalosti a očekávání, způsob práce či partnerské ekosystémy. Nicméně, domnívám se, že adaptace na jiné prostředí, pokud o ni máte zájem, může být relativně rychlá. Ve finále se, z pohledu firmy a jejího manažera, jedná o splnění hlavního úkolu, a tím je spolupodílet se na fungující a efektivní společnosti, která dosahuje stanovených podnikatelských cílů. K tomu potřebujete spokojené zákazníky s jejich rozvíjejícími se potřebami, správné a efektivní zdroje, včetně kvalitního spolupracujícího interního i externího týmu.
Obor logistiky je sám o sobě pro mě osobně velmi zajímavý. Jednak svým rostoucím potenciálem, co do finančního objemu – velikosti, tak i technologickým rozvojem – primárně automatizací a digitalizací jednotlivých entit samotné logistiky, procesů, ale i rozhraní na další související obory či funkce jak v komerční, tak i státní sféře. Vzhledem k všeobecnému tlaku na úspory je dalším silným motivem i efektivnost, optimalizace a vlastně zjednodušování profesionálního i osobního života. A mimo jiné ve všech těchto oblastech je TOYOTA Material Handling jedním z korporátních lídrů trhu.
Jednotlivé obory ekonomiky postupně procházejí evoluční transformací – na straně potřeb a očekávání zákazníků, v samotné práce lidí, v požadavcích na efektivitu a optimalizaci. Troufám si říci, že první bylo odvětví služeb, odvětví ICT, elektrotechniky, momentálně se mluví o Průmyslu 4.0, lean managementu a tak dále. Některých z těchto změn jsem byl přímou součástí, a mám tedy i nějaké zkušenosti z předchozí praxe. A jak jsem již naznačil, mimo jiné jsou to obecné principy v rámci fungování jednotlivých firemních disciplín, to je o „ladění standardů a formy práce“, tady jsou možnosti nekonečné. ICT je v zásadě oblastí, která nabízí ostatním oborům své základní produkty a výstupy pro vyšší efektivnost jejich fungování. Zkusíme něco z těchto nástrojů lépe využít, například spojení zkušeností z investičního a projektového či transakčního byznysu, řízení partnerské sítě. Mnoho z výše uvedeného je jednoznačně aplikovatelné.
Toyota je celosvětově jasná 1, v Evropě 2. Cílíme na to být i v ČR číslo jedna. Ano, je to ambiciózní cíl vzhledem ke struktuře naší ekonomiky a průmyslu, propojenosti s německou ekonomikou, globalizací a vstupy z Asie ve formě přílivu čínských anebo korejských produktů a konečně i současné orientaci TMHCZ na dané segmenty zákazníků. Ambice je jasná, hledáme způsob jejího naplnění. Základy ve formě stávajících spokojených zákazníků, kvalitních produktů, nejlepšího servisu na trhu a skvělého týmu máme více než pevné, což nám jednoznačně pomáhá. Musíme přidat ještě více v digitalizaci, rychlosti a optimalizaci individuální nabídky pro individuální zákazníky a partnery. Podívat se na části trhu, které nás z různých důvodů v minulosti nezajímaly. Současná situace s Covidem-19 je nejen velká výzva, ale také příležitost. Spousta věcí se bude měnit mimo své obvyklé trajektorie pohybu. Kdo nic nedělá nic nezkazí, my máme vyhrnuté rukávy.
Konec fiskálního roku je vždy výzva. Standardně dotahujete to, co se vám v průběhu celého fiskálu dosáhnout nepodařilo. Nejinak tomu bylo, a je, v Toyotě. Víte, na jedné straně hodně práce, ale na druhé asi ta nejlepší škola a způsob zorientování se jak interně, tak i z pohledu trhu a zákazníků, jejich potřeb, preferencí a způsobu chování, partnerů i naší konkurence. Cíle jsou jednoduché – růst společnosti ve všech Toyotou sledovaných kategoriích. Původní plány, které byly definovány již před mým příchodem a já je v podstatě zdědil, pro nás stále platí. Samozřejmě, existují různé kvantifikované scénáře dalšího vývoje. Zatím je brzy některé z nich finálně potvrdit. Důležitou informací bude vývoj ekonomiky v příštích 3 měsících.
Dobrá otázka. Chceme být první volbou pro naše zákazníky. Zpětná vazba je pro nás klíčová. Podle ní můžeme zlepšit to, co z jejich pohledu nefunguje, a tím být pro ně lepším partnerem ve všech oblastech typu – důvěra, transparentnost, kvalita, rychlost, efektivita. Běžně provádíme průzkumy spokojenosti. Nicméně každý z nás – z týmu TMHCZ – je k dispozici pro jakoukoliv zpětnou vazbu kdykoliv.
vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, kde následně rovněž tři roky působil jako asistent na Fakultě podnikohospodářské. Má více než 19 let zkušeností v ICT a non-IT oblastech.
Před příchodem do TMHCZ zastával různé manažerské pozice se zaměřením na strategii, rozvoj a řízení obchodu, projektový a systémový management, produktový marketing či strategický a segmentový marketing například ve společnostech Český Telecom, Telenor Networks CE, Telefónica O2 Czech Republic, Altron, Schneider Electric nebo TTC MARCONI, a to primárně na českém, slovenském nebo polském trhu. Má rovněž obchodní zkušenosti z prostředí Východní Evropy a oblasti UAE.
František Mikeš je ženatý, má dvě děti a kromě času stráveného společně s rodinou patří k jeho nejoblíbenějším aktivitám vysokohorská turistika, přístrojové potápění, sportovní střelba, cestování a hudba.
Copyright © 2020 Toyota Material Handling CZ s.r.o.
Cookies | Ochrana soukromí