“Sériová výroba v Havrani u Mostu byla zahájena v roce 2010, ale tažnou soupravu tvořenou tahačem Toyota Tracto TSE300 a paletovými vozíky BT LHM230 a LHM230Q (verze s rychlozdvihem) jsme zavedli v roce 2016 poté, co jsme na Toyotu přešli jako na téměř výhradního dodavatele manipulační techniky z důvodu lepšího a pro nás výhodnějšího přístupu k servisu a opravám techniky. Úlohou speciálního řešení v podobě soupravy tvořené tahačem a vláčkem z paletových vozíků je využíváno výhradně na zabezpečení výrobních linek prázdnými obaly a k odvozu hotových výrobků. I v nejvyšších špičkách práci zastanou pouze dvě soupravy,” říká Jitka Neumannová, Manažer logistiky, a pokračuje:
“Palety s prázdnými obaly jsou nachystány ve skladu tak, aby si je mohli manipulanti jednoduše a rychle bez dlouhých přejezdů nabrat paletovým vozíkem a spojit ve vláček. Počet propojených vozíků – obvykle 2 až 6 – se řídí aktuální potřebou výroby a prostorem pro manévrování v cílovém prostoru. Na určeném místě odpojí řidič vozíky a odveze je přímo na výrobní stanoviště, kde jsou prázdné obaly postupně naplňovány hotovými výrobky. Ty si řidiči tahačů postupně připojí a odvezou zpět do skladu k zaskladnění. Zásoby na stanovištích nejsou velké, obvykle 1 prázdná paleta a maximálně 1 záložní. Výroba stále roste a je potřeba zásobování obaly lépe řídit a zefektivnit. Těsně před spuštěním je zavedení systému přímých objednávek z výrobních stanovišť. Obsluha tahačů bude vybavena dotykovými displeji, kde se jim aktuální potřeby výroby zobrazí, a na kterých potvrdí příjem objednávky.”
V celém procesu je zapojeno asi 40 ručních paletových vozíků, které jsou vyrobené na míru (délka vidlic 1 800 – 2 000 mm) podle největšího typu železné bedny s obaly. Část vozíků má vidlice pogumované, aby byl minimalizován skluz beden a zachována bezpečnost i při neočekávaném prudším brzdění.
Na pořadí připojovaných paletových vozíků záleží, jen když je vláček delší, v soupravě se dvěma paletovými vozíky na pořadí nezáleží. Ale ani odpojení vozíku, který je uprostřed soupravy, není díky snadnému systému spřáhel a manévrovatelnosti vozíků nijak složité, ani časově náročné.
Připojování vozíků s 500 kg těžkým nákladem vyžaduje určitou šikovnost při manévrování, ale je v zásadě snadné, za předpokladu, že přípojná “oka” na paletových vozících nejsou deformována nárazy. Možné poškození ok a jejich případná oprava je jediné slabší místo celého řešení, protože více odstavených vozíků najednou by mohlo omezit kapacitu flotily. Vizuální kontrola je díky neustálému kontaktu obsluhy s vozíky rychlá a bezproblémová.
“Abychom co nejvíce snížili riziko bourání vozíků, zavedli jsme systém správy flotily I_Site a nárazy na tahačích pečlivě sledujeme. Od zavedení systému se obsluha vozíků více soustředí na správné postupy manipulace, došlo ke snížení počtu nehod a zvýšila se celková úroveň bezpečnosti v provozech,” zdůvodňuje Jitka Neumannová používání moderních nástrojů při práci s manipulační technikou.
Copyright © 2020 Toyota Material Handling CZ s.r.o.
Cookies | Ochrana soukromí